2012. szeptember 2., vasárnap

Két bécsi „ismerős” találkozik New Yorkban


Azt hiszem, a végére hagytam a legjobb programot: The Metropolitan Museum of Art (MET), a világ kincsei összegyűjtve egy helyre, 4 emeleten, korok-helyek szerint rendezve. Hetek alatt sem lehetne rendesen bejárni az egészet. Még jó, hogy megfogadtam nagynéném tanácsát, és előre összeírtam, hogy mit szeretnék megnézni. Aki ilyen monumentális gyűjteményt szeretne megtekinteni, annak ajánlom ezt a módszert, ugyanis másképp elveszik az ember a részletekben, és a végén nem jut el a számára igazán érdekes dolgokig. Anno a British Museumban (London) is szépen elbolyongtam egy fél napot, és aztán mégsem láttam azt, amiért mentem, viszont cserébe megnéztem hetvenhét múmiát.

Tanulva hibámból, a MET-be kész tervvel érkeztem, mely még véletlenül sem tartalmazta az egyiptomi részleget. A múzeum a Central Park keleti oldalán helyezkedik el, nagyon közel a Guggenheim-hoz. Görög stílusú külső, hatalmas, csarnokos elrendezés belül.


The Metropolitan Museum of Art

Még így is, hogy tudtam, mit szeretnék megnézni, több mint 4 órát töltöttem bent, negyed óra pihenő közbeiktatásával. Nem olyan könnyű ugyanis a kinézett műtárgyakat megtalálni, még térkép alapján sem. Úgyhogy sokszor igénybe vettem a teremőrök segítségét. Először egy afrikai elefántcsont maszkot néztem meg az afrikai részlegen, nem tudom miért, csak megtetszett a katalógusban. Egy anya arcát formázza, szertartásokhoz viselték. Ezek a termek tele voltak az afrikai kontinensről származó – nem tudni, hogy önkényesen eltulajdonított, vagy ajándékba kapott – kincsekkel, nagy részük gondolom különböző törzsek keze munkája.

Egyik kedvenc részem volt az európai szobrászat, hiszen nagyon szeretem Berninit. Rögtön a szoborcsarnok bejáratánál áll két alak, Pietro és Gian Lorenzo Bernini munkája, meyek Cardinal Scipione megrendelésére készültek, és eredetileg a római Villa Borghese előtt álltak ( ami mellesleg a legszebb szoborgaléria, amit életemben láttam).  Itt találkoztam még Canova és Rodin műveivel is, hogy csak a leghíresebb mestereket említsem.


Afrikai elefántcsont maszk


Bernini


Canova: Perseus Medusa fejével

Mindig azt hittem, hogy a Tiffany-márkát egy nőről nevezték el, és rá kellett döbbenem, hogy de nemám, hanem Louis C. Tiffanyról, aki a céget és a márkát alapította. A híres Tiffany-lámpák, amiket súlyos összegekért osztogatnak, csak a jéghegy csúcsa. Ebben  a múzeumban olyan dolgokat láttam tőle, amit soha nem hittem, hogy üvegből ki lehet hozni…Kerti táj szökőkúttal, több ember magas üvegablakok,  apró darabkákból összerakva. Az üveg saját gyártmány, minden darabka más-más színű, van köztük homályos, csillogó, átlátszatlan, többszínű…Csodálatos, ahogy a fény átragyog rajta.



Dendur temploma, Núbiából




L.C.Tiffany: Őszi táj

Az ötödik szinten van a terasz, egy kis kávézóval, innen szép kilátás nyílik Manhattanre. Nem időztem azonban sokat, hiszen várt az európai festészet részleg. Azt hittem, a szemem káprázik, amikor beléptem. Termek labirintusa egymás után, az egyikben annyi Monet, hogy alig fért el, meg Van Gogh, Mucha, Cézanne, Renoir, satöbbi…Ha csak egy terem képeit eladnánk, már meglenne belőle Magyarország éves költségvetése, kis túlzássalJ



Van Gogh


Vincent Van Gogh: Önarckép szalmakalapban


Gauguin: Szűz Mária

Itt már nem volt semmiféle szisztéma, csak mentem a képek után, hogy minél többet lássak ezekből a gyöngyszemekből. És akkor, teljesen véletlenül, az egyik terem sarkában megláttam egy képet, amiről messziről felismertem, hogy ki festette – Gustav Klimt. Bécsi tartózkodásom alatt minden képet megnéztem, ami ott tőle megtalálható, voltam a műtermében és a sírjánál is, hát igen, kicsit rajongó vagyok…de ugye nem készültem fel rendesen, hiszen fogalmam sem volt róla, hogy a MET-ben is vannak képei… Rögtön leakaszottam egy teremőrt, odavonszoltam a kép elé, és kérdeztem, hogy „Tőle van még valamitek?!?!” Mondta, hogy egész csomó Klimt-képpel rendelkeznek, de mindegyiket kölcsönadták valami kiállításra ( most van a Klimt-év Ausztriában idén lenne 150 éves a mester), csak ez meg egy másik portré maradt itt. Természetesen azt is megtekintettem, és áldottam a szerencsémet, hogy észrevettem azt a képet. Ha otthon derült volna ki, hogy van képe a MET-ben és én nem néztem meg, biztosan sírva verem a fejemet a falba…


Gustav Klimt: Mäda Primavesi


Gustav Klimt: Serena Pulitzer Lederer

Ami számomra meglepő volt, hogy Andy Warholtól, a pop-art atyjától alig volt pár képük…nem mintha annyira odáig lennék érte, de ha már itt vagyok, megnéztem volna valami hazait is, nem csak az Európából ide importált műveket.  Négy óra múlva tele lett a fejem, és lassan el kellett indulni vissza a szállásra. Azt hiszem, csak ezért az egy múzeumért is megérné még egyszer eljönni New Yorkba…


Andy Warhol

Erikával elmetróztunk kedvenc parkunkhoz, a Broadway-re. Itt vettünk egy-egy tál gyrost, a bácsi tudta nagyjából, mit fogunk kérni, hiszen harmadszorra ebédeltünk nála. Leültünk a kőasztalokhoz, és elfogyasztottuk utolsó közös vacsoránkat…Két és fél hónapja gyakorlatilag napi 24 órában összetartottunk Erikával, és most ott fejeztük be new york-i kirándulásunkat, ahol elkezdtük. Ugyanannál a kőasztalnál, ahol az első reggelinket elfogyasztottuk. Vissza a szállásra, fel a csomagokat, és irány Chinatown. Este 9-kor indult ugyanis a buszom Chicagoba, ahol másnap reggel vártak a rokonok ( az út 13 óra volt). Erikától elbúcsúztam, és a busz el is indult, mintegy másfél órás késéssel. Nem ez volt életem legjobb buszozása, akinek van rá lehetősége, ne a kínai busztársaságot válassza. Sajátos utazási szokásaik vannak…akit érdekel, majd személyesen elmesélem, egyelőre még túl friss  az élményJ













Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése